vrijdag 10 januari 2014

Wandelen in Exloo dit weekend

Nee, ik niet. 

Morgen, zaterdag dus, ga ik eindelijk weer eens slapen tot ik mijn bed uit val, en ik blijf de hele dag thuis. Boodschappen heb ik vandaag na het thuiswerken al gedaan, en morgen heb ik echt een doen wat ik zelf wil dagje, misschien zelfs wel een pyamadagje! Daar ben ik nu wel heel erg aan toe! :-D



Maar wandelvereniging Bargermarke organiseert deze zaterdag en zondag dus een wandeltocht voor 5, 10, 15, 20 en 30 kilometer, vanuit Exloo. Gisteravond hebben we al flink wat voorbereidingen getroffen, en het belooft weer een prachtige wandelweekend te worden :-D

Het filmpje hierboven gaat over de Pingoruïne in Ees, waar verschillende afstanden langs komen.

Zondag zit ik op de controlepost in het Land van Bartje (Landal) te Ees. Van circa 10 tot circa half 3. Dat is altijd erg gezellig, praten met alle wandelaars die dan bij me langskomen. En voor zondag wordt er nog mooi weer verwacht ook, dus het zal hopelijk flink druk worden!

De andere rust is bij Theehuis Poolshoogte, een prachtige plek, met een uitkijktoren:



Een ander evenement tijdens de route dit weekend is:

Als u een wandeling of fietstocht maakt door de bossen van Exloo en u richting Buinen begeeft kunt u bosvak 165 bezoeken. Dit is een bijzonder bosvak, welke na de bekende storm van 1972 volledig is omgewaaid. De natuur in dit bosvak mocht zichzelf herstellen zonder ingreep van de houtvester. De rest van het bos is netjes opgeruimd en hersteld. Je ziet in dit bosvak dan ook omgewaaide bomen die uiteindelijk zichzelf weer hebben opgericht of omgewaaide bomen waar vanuit de takken nu weer bomen zijn gegroeid. Het bosvak 165 is een must voor elke liefhebber van natuur.

En... ook zie je met een beetje mazzel de schaapskudde van Exloo ergens in de verte: 


En natuurlijk nog veel meer moois, want een wandeltocht van wv Bargermarke is vooral een belevingstocht: nooit saai, want je komt altijd wel langs enkele zeer speciale en bijzonder mooie plekken in de Drentse natuur!

De afgelopen weken ben ik in mijn "vrije tijd" druk bezig aan een geheel nieuwe website voor de wandelvereniging. Die is nog lang niet klaar, maar in ieder geval kun je daar wel al alle informatie vinden over onze tocht a.s. zaterdag en zondag, en ook al wel wat meer ;-)

Geen opmerkingen: