zondag 15 september 2013

Aragog draadloos, deel I

Mijn internetverbinding was al een tijdlang erg traag. Zo traag dat Logan zei: Oma, je internet is sloom... Dat wil wel wat zeggen natuurlijk, als zelfs een peuter van 3 dat al vindt :-(

In Second Life kon ik vaak maar met moeite inloggen, ik kreeg steeds de melding dat ik geen internetverbinding had (???) of dat er een DNS probleem was...

Ik probeerde van alles, en besloot ook om het modem maar eens te resetten: de stekker er een paar minuten uit, en er weer in. Mijn modem staat in de kelder, en daar vond ik die stekker niet. Dus opende ik het luik naar het kruipgat. Een kruipgat is normaal onder de vloer, maar omdat dit al een kelder is zit er een luik waar je op dezelfde hoogte onder de vloer kunt kijken. En daar zag ik iets wat er zeker weten nog niet zat toen ik een hele tijd geleden een loodgieter onder de vloer had:


Ik vroeg me af wat dit was. Tapt iemand me af? Op Facebook adviseerden vrienden me om Ziggo te bellen, en dat deed ik dus maar.

De Ziggo medewerkster hoorde mijn verhaal aan, en dacht dat dit "geval", ondanks dat er Essent op stond, wel mijn eigen internetverbindingsgedoetje zijn moest. Toen moest ik van haar naar een website gaan waar ik de snelheid van m'n verbinding testen kon: een speedtest. Daar bleek, tot 3 keer toe, dat die slechts 10% was van wat ie zijn moest... Mevrouw het is echt een wonder dat u überhaupt nog op internet kunt komen! Ik had tot 3 keer toe rond de 2Mbit/s download, terwijl dat minstens 20 Mbit/s zijn moet. De uploadsnelheid was wel goed.

Ze stuurde een monteur, die nog diezelfde dag kwam. Prima service van Ziggo! Hij ontdekte dat dit idd mijn eigen verbinding was, voor internet, telefoon en tv. Die hoogstwaarschijnlijk altijd aan het plafonnetje van het kruipgat hing, maar nu naar beneden was gevallen.

De monteur kwam aan de deur: ik zie dat u op dit moment niet op internet zit... Dat zat ik dus wel, maar wegens de zeer trage verbinding kon hij dat nieteens traceren! 

De monteur verving het hele gedoetje. Hier stond tenslotte nog Essent op, terwijl het al jarenlang Ziggo is. Heel erg verouderd dus! Maar niet alleen dat: ook installeerde hij een splinternieuw modem, met wifi! Ik had Ziggo al eens gebeld dat ik graag een wifi modem wil, zodat ik ook boven en in de tuin internet heb, bv via mijn e-reader of mobieltje. Maar dat deden ze toen niet, want mijn modem (zonder wifi) was nog te nieuw...

En nu werd dus zomaar alles vervangen: de hele verbinding en het modem :-) 

Toen de monteur het nieuwe modem op mijn pc instelde vond hij dat de pc zelf ook erg traag was. Hij raadde me aan om Advanced System Care te downloaden, en te runnen. Zodra hij weg was heb ik dat gedaan en... ik ben nu weer supersnel, met en zonder wifi! :-D

Advcanced System Care is echt een aanrader, een geweldig programma. Het schoont alle bestanden op, het defragmenteert, enz enz. Helemaal gratis en je merkt er eigenlijk niets van. Toen ik het voor de eerste keer gebruikte bleek wel waarom mijn pc zo traag was:


En NOG sneller werd ik toen Tam me zei dat ik beter mijn gratis virusscanner AVG en de gratis firewall Zonealarm weg kon gooien: In de huidige windows versies zit al een (gratis) Firewall, en zowel Tam als de Ziggo monteur vinden de gratis virsuscanner van Microsoft veel beter dan welke gratis scanner dan ook. Tante Siet: als u nog Panda gebruikt: die van Microsoft is nog veel beter hoor ;-)

En toen was mijn pc ineens minstens 100% sneller dan voorheen, en had ik bovendien ineens ook nog es wifi in en om het huis! Helemaal gratis en voor nop :-)

7 opmerkingen:

Christina zei

Dat helemaal gratis en voor nop wifi is prachtig. Ik denk dat Ziggo dat nu doet vanwege de wifispots, gratis internet op heel veel punten in NL. Dus ze gebruiken jouw modem nu via het 2e signaal als steunpunt. Niks mis mee trouwens, doen ze met onze ook.
AVG is een ramp idd. Ik heb wel Kaspersky, maar een gratis virusscanner komt er bij mij niet meer in. En blijf ajb bloggen, zo'n inhaaldag als vandaag vind ik heerlijk (en ik ga NIET aan de facebook, dus dan mis ik je vreselijk)

Aragog zei

Toen ik Ziggo een tijdje geleden belde dat ik graag, mede vanwege die hotspots, ook een wifimodem wilde zeiden ze nee, want het mijne was nog helemaal up-to-date, en ze hadden er veel te weinig om iedereen gelijk een wifimodem te geven ;-)

En ja, sinds ik die gratis zooi weggegooid heb is mijn pc nog sneller geworden. Zoals Tam zei: die gratis virusscanners gebruiken jou om aan gegevens te komen, en al doende vertragen ze je systeem :S

Ik wist niet eens dat je virusscanner en firewall ook gratis hebt van MS, ik ben nog van voor het pentium tijdperk he: je downloadt zoiets gratis, of je betaalt je er blauw voor, lol

Aragog zei

Enne Christina... alleen al deze reactie van jou zegt me genoeg: ik had gewoon het idee dat ik tegenwoordig voor de kat z'n viool zat te bloggen... Maar zolang er mensen zijn (zoals jij dus) die het met plezier lezen, ga ik er zeker weten weer mee door! :-D

Groninganus zei

Gelukkig maar. Leuk stukje!

Aragog zei

Nu jij Harry: wanneer kom je es langs bij Brands (als ik werk dus hè! Mede omdat je dan gratis koffie van me krijgt) om daar es een stukje over te schrijven? De bibliotheek (zie archieven.nl) zit mudjevol met interessante boeken en documenten enz... Ja, ook over Groningen!;-)

Anoniem zei

Ik denk dat dat nog wel even duurt.

Aragog zei

:-(