dinsdag 16 april 2013

Gras gemaaid, nu is het echt voorjaar :-D


12 april: seksende kikkers in mijn vijver :-)

Hier in close-up, het vrouwtje is wel heel veel groter (dikker) dan het mannetje

Kikkerdril onder water, bij de Zwanebloem (hopelijk heeft die de winter overleefd!)

En nog meer kikkerdril, verstopt tussen de dotter, die bijna al bloeit!
Let ook eens op het verschil met de dotter bij de seksende kikkers (12 april) en vandaag hierboven (16 april). Ik zie hem groeien als ik ernaar kijk :-D

Goudhaantje, het kleinste vogeltje van Nederland
Als ik 's morgens vroeg naar mijn werk fietste door het bos, zag ik vaak heel minikleine vogeltjes. Kolibri's kunnen het niet zijn, dat weet ik ook wel, maar daar dacht ik wel aan, als ik ze zag. Op Twitter dus maar eens gevraagd aan een boswachter die ik daar volg, en volgens hem konden dat wel eens goudhaantjes zijn. En jawel, nadat ik ze had gevonden op internet denk ik dat ook. 

Ik zie dan vooral puntige heel snel fladderende vleugeltjes, met daartussen een lijfje zo klein dat ik het amper zien kan. Vanmiddag zat ik een poosje naar de kruinen van mijn bomen te kijken, en naast dikke houtduiven en merels en allerlei vogeltjes die ik niet ken zag ik daar ineens ook goudhaantjes! :-D 

Eentje (een heel klein bolrond bolletje vogel) rende steeds heen en weer over een dikke verticale tak, hopelijk is die bezig een nestje te bouwen! Soms wou ik wel dat ik een verrekijker had, zodat ik ze allemaal ook eens van wat dichterbij kan bekijken, die bewoners van mijn tuin...

En weet je nog dat ik een oplossing vroeg voor mijn wel heel zielige tuintafel?

Een buurman kwam hier mee aan! Alleen nog ff wat beter erop leggen, nadat ik hem geverfd heb :-D

Geen opmerkingen: