dinsdag 14 augustus 2012

Nieuwe visjes :-)

Doktervis - Goudzeelt
In juli 2009 was mijn vijver klaar, en 3 jaar geleden woonden er 10 goudwindes, 3 goudvissen en 2 koi in. Daarvan zijn er nu nog maar 3 inmiddels flink grote goudwindes en 1 supergrote goudvis over :-(

2 grote vissen zijn bij zoonlief in Borne gaan wonen, de rest (9 stuks dus) is dood gegaan. Ook helaas mijn beide (heel dure) koi... Nu en dan een paar tijdens onweer, en de rest door de plotselinge zeer strenge vorst in februari. Hoewel mijn vijver diep genoeg is (2.50 meter) en de pomp ook in de winter aan staat, er is dus ook altijd voldoende zuurstof.

2 goud/witte Shubunkin
Gisteren had ik eindelijk alle geld binnen wat ik nog van de Gemeente tegoed had, sinds januari en sinds april. Ineens ben ik schatrijk, hahaha. Dat is ook maar betrekkelijk hoor, en nu graag nog van de inbreker die bijna 1000 euro beuren...

Maar dit moest echt wel even gevierd worden, en dus was het tijd om mezelf te verwennen met een mooi kado!

beide Shubunkin weer: in de zon glinsteren ze als puur goud :-D
Op naar Jumper dus. Waar ze tot mijn grote verrassing een Goudzeelt voor me hadden, ook wel bekend als de Doktervis. De goudzeelt heeft een heel dikke slijmlaag op z'n huid, en als vissen iets mankeren (bv wondjes) gaan ze daar aan knabbelen, en vaak worden ze daar dan weer beter door. Hij leeft op de bodem en dus zal ik hem helaas weinig zien, want hij is wel erg mooi goudkleurig.

Nogmaals Shubunkin: de ene is goud/wit en de andere wit/goud
Ook kocht ik 2 Shubunkin, de ene heel veel echt glinsterend goud gekleurd met ietsjes wit, de ander net andersom met veel wit en een klein beetje goud. Dit is een soort goudvis, waar er heel veel varianten van bestaan.

2x Sluierstaart Sarasa :-)
En ook kocht ik nog 2 sluierstaart Sarasa: ook alweer een goudvis variant, hoewel deze ook wel koi kunnen zijn... zie de link. Deze twee zijn knaloranje met wit, en de twee die ik uitkoos zijn echt heel erg mooi getekend, vind ik zelf. 

Beide Sarasa zijn spierwit met knal fel oranje :-)
Nu maar hopen dat deze 5 nieuwe vissen wat langer leven in mijn vijver! Ik ben er wel heel blij mee, met een paar nieuwe visjes wordt het ineens weer veel leuker om urenlang bij m'n vijvertje te zitten kijken, en het weerbericht belooft voorlopig prima weer daarvoor :-D

Sarasa actiefoto :-)
Kleinzoon is ook gek op de visjes, en hij mag ze altijd eten geven als hij hier is. De "oude" goudwindes en goudvis zijn allemaal effen oranje, de nieuwe bewoners brengen er weer wat meer kleur in.

Laatst zaten dochter en ik wat te dollen in de tuin, en we zongen: "wij houden van oranje..." kleinzoon vulde aan: Visjes!!!

Geen opmerkingen: