maandag 9 januari 2012

Spannend op School

Vandaag was het weer de eerste schooldag na de vakantie. De maandag beginnen we altijd met Rekenvaardigheid. Iets waar een aantal van ons, waaronder ik, erg tegenop zag toen de lessen begonnen. Maar de rekenles op de vroege maandagochtend vliegt altijd voorbij. En zomaar ineens snappen we nu allemaal hoe het in elkaar zit, en wat er gevraagd wordt! Stomverbaasd als we in een heel proefexamen geen, of slechts een kleine, fout hebben :-)

Ik heb altijd gevonden dat ik echt een talen-mens ben, hoewel ik wel prima kan rekenen met geld, bv op beurzen eerder of nu op m'n werk. Maar op school vroeger moest je rekenen volgens de strakke regels van de leraar. Klopte het antwoord wel maar maakte je de som niet exact zoals je het had geleerd, dan was het fout. Ik had veel onvoldoendes en crashte op de Havo met de wiskunde: Ik kwam in het kneuzenklasje terecht, waar we bezig werden gehouden met driehoekjes tekenen tot we na het 3e jaar de wiskunde mochten laten vallen.

En nu... Het gaat er nu juist om dat we zien (snappen) wat er gebeuren moet met die cijfertjes, en waarom. En elke methode is goed, zolang het resultaat maar klopt. Het zijn nu gewoon leuke puzzeltjes die je op wilt lossen. De lerares laat ons meestal 2 of nog meer manieren zien om iets uit te rekenen, maar als je zelf nog een andere manier hebt dan mag dat ook hoor!


Een paar weken geleden waren we al door ons boek heen, en sindsdien maken we proefexamens. Nog steeds weinig zelfvertrouwen met rekenen heb ik gistermiddag het boek weer helemaal door gelezen, maar ik wist alles gewoon nog, ondanks die 2 weken vakantie. En onder de les vandaag had iedereen vrijwel alles goed. Nog 1 les met oefenen op de moeilijkste soorten sommen en dan examen. Ik hoop heel erg op een beetje mooi cijfer, dan ben ik eindelijk van mijn rekenfobie af ;-)

Daarna PowerPoint. We hebben pas een paar hoofdstukken gehad maar moeten nu al zelf een presentatie maken. Onder de les mochten we vragen hoe nu verder, en waren we meer met ons eigen spul bezig dan met de leerstof in het boek. Vreemd dat je die presentatie al moet maken voor je met die lessen klaar bent, maar ja, dat is weer voor een ander vak. Dochterlief zou me meehelpen want die is daar erg goed in, maar die is nu natuurlijk veel te druk met verven en verhuizen.

Tijdens PP sloeg de meligheid al toe. En toen daarna nog 2 uur typeles! Daar had iedereen totaal geen zin in. Toen de lerares even de klas uit was gingen er 2 oefenen met hun presentatie morgen, over stress. Ze deden o.a. wat yoga-oefeningen voor. Toen de lerares weer binnenkwam waren er 2 bezig met een race: wie het eerste huppend op haar derrière aan de andere kant van het lokaal was. En gieren van het lachen allemaal!

De lerares filmde het: leuk voor de diploma-uitreiking in september, vond ze. En zoals ook altijd als dochter filmt had ik natuurlijk weer een stomme opmerking: "die staat er ook op hoor"... Na nog wat foto's van L. die op haar hoofd tegen de muur stond mochten we alsnog even gaan typen. 20 minuten voor tijd mochten we inpakken en wegwezen, want van serieus oefenen kwam vandaag toch niets meer, lol.

Morgen hebben de eerste 2 groepjes hun presentatie. Je moest met 3 gezamenlijk een werkstuk maken (morgen inleveren) en ieder moet daar een presentatie bij houden. Het werkstuk krijg je een gezamenlijk cijfer voor met je hele groepje (dat heet samenwerken), en voor de presentatie krijgt ieder een eigen cijfer. Die 2 samen zijn de helft van het cijfer voor Praktijkvaardigheid. De 24e hebben we het theorie-examen daarvan (jawel Gelkinghe, praktijk bestaat uit erg veel theorie!), maar halen we met werkstuk + presentatie een goed cijfer dan mag je best een vraagje fout hebben met het schriftelijk examen :-D

Ons werkstuk heet Yes We Can, en gaat over (ondertitel): Sterke Vrouwen. Ik heb een stuk geschiedenis geschreven, dan komt een gedeelte waarin allerlei hedendaagse sterke vrouwen, vooral in de politiek, worden besproken, en als laatste iemand met een verhandeling over hoe we zelf tegenwoordig sociaal en financieel functioneren. Ik heb verleden week de stukken samengevoegd en de opmaak gedaan. Volgens ons moet dat werkstuk wel een 8 worden! En nu zijn we druk bezig met onze presentaties, die we volgende week moeten houden. Eng!

17-1: PowerPoint Presentatie geven
23-1: examen Rekenvaardigheid
24-1: examen Praktijkvaardigheden

Geen opmerkingen: