zondag 22 januari 2012

Roest


Mijn cv ketel moet moest geregeld worden bijgevuld, zo geregeld dat schoonzoon een vaste tuinslang voor me gemaakt had tussen de ketel en de kraan. Dat is al zo lang ik me herinner, alleen werd het steeds sneller steeds vaker nodig. Tot het een week was, en de week erna nog maar 5 dagen... Zoals laatst toen kleinzoon juichend naar het bad stond te kijken (zoiets moois hebben ze thuis niet) en er weer eens alleen maar koud water uit de kraan kwam :S En ook de laatste tijd dat nu en dan de cv ketel zichzelf had uitgeschakeld wegens geen druk meer :-(

Zo'n 50 cm totaal, de helft boven- en de andere helft onder de grond
Nu en dan vroeg ik het eens aan deskundigen, bv toen ze m'n nieuwe cv ketel installeerden, een paar jaar geleden. Nee dat was niet normaal, zo vaak. Tja dat kan aan zoveel liggen, ergens lekkerij, maar vind maar eens uit waar. Niet echt geruststellend, en de laatste maanden had ik er soms buikpijn van, want als dit zo doorging had ik binnenkort geen verwarming en warm water meer... Beste was dan om het maar snel weer te vergeten, vanwege die buikpijn, maar oplossen deed dat natuurlijk niets, lol.

Loodgieter: ik kom heel wat tegen, maar een buis die zo erg verroest is is nieuw voor mij
Oudejaarsdag kwam er een onderhoudsmeneer naar de (huur)ketel kijken, en die wees naar de grond: die buis daar is helemaal verrot, daar moet u een loodgieter bij halen. Buurman en schoonzoon keken ernaar en besloten dat zij het niet konden oplossen voor me. Die buis verdween door de tegelvloer de grond in... waarheen? Maar wel dat dat misschien die lekkage dan was. En dan wellicht ook die 3 kuub meer aan water die ik ineens verleden jaar verbruikte?

Via zijn werk vond schoonzoon een heel aardige jongen die loodgiet en tegelijk betaalbaar is voor mij. Vanmiddag kwam hij dan. In 2 uur tijd was het probleem opgelost, voor 90 euro. Dat is nog te doen, vooral voor zo'n langslepend buikpijngeval :-D

Ja dit was die lekkage waardoor de ketel steeds bijgevuld moest worden, de slang kan nu weg want volgens deze jongeman hoeft de ketel nu in principe nooit meer te worden bijgevuld. En dit was dus ook waardoor ik zoveel meer water gebruikte afgelopen jaar. Maar de jaren daarvoor vast ook al langzaam aan? Want dat bijvullen moet al jaren, alleen was het toen nog eens per 2 maand, eens per maand... enz. Ik ben nu al benieuwd naar de eindafrekening van het water volgend jaar in januari!

Geen opmerkingen: