woensdag 18 januari 2012

Presentatie met PowerPoint

De afgelopen tijd hebben we voor school een werkstuk geschreven, in groepjes. Mijn groepje bestond uit 4 vrouwen, en wij hadden als onderwerp: Sterke Vrouwen. Eén van het groepje zei dat ze het beste op het laatste nippertje werkt: toen ze langdurig ziek werd had ze dus nog niets gedaan, en bleven we met ons drieën over.

Vorige week was het werkstuk af, en heb ik het aan de leraar gegeven. Ieder van ons had zelf een deel geschreven, allemaal over heel verschillende onderwerpen. Ik heb toen de delen op de pc samengevoegd: allemaal dezelfde stijl en hetzelfde lettertype gegeven. Een inhoudsopgave gemaakt, en een voorkant. Een inleiding geschreven. Hierbij merkte ik goed dat ik voor tekstverwerken geslaagd was met een 9 (en eentje van ons groepje gezakt met een 4).

Dinsdagochtend moesten we over dit onderwerp een presentatie geven. Voor het werkstuk krijgen we allemaal hetzelfde cijfer. De presentatie, hoewel we die ook gezamenlijk moesten doen, krijgen we elk een individueel cijfer voor. Over het werk wat je erop gedaan hebt, je houding, hoe je praat: duidelijk verstaanbaar, te snel, te zacht, enz. Interactie met je publiek, en nog zo van alles.

Vorige week was de volgende van ons groepje ziek, en het leek erop dat zij ook deze week nog niet terug zou zijn. Ik heb me toen maar op mijn eigen deel gericht. Heb heel erg veel tijd besteed aan het maken van een mooie powerpoint, met animaties en een filmpje erin (dingen die we in de les nog niet gehad hebben, allemaal zelf uitgezocht dus).

Toen gisteren bleek dat we wel met 3 zouden zijn voor de presentatie, was er geen tijd meer om daar één geheel van te maken, en deden we maar, na elkaar, elk ons eigen stuk. De ene deed haar presentatie over politiek sterke vrouwen zoals Hillary Clinton en Neelie Kroes, en de andere over Oprah Winfrey en hoe hedendaagse vrouwen met financiën omgaan.

Mijn aandeel was geschiedenis (wat anders?) en ik had in mijn werkstuk geschreven over de Amazonen, en over Jeanne d'Arc. Fysiek sterke vrouwen dus vooral. Met daarna een vergelijking met Runes of Magic. Bij het onderzoek voor mijn werkstuk kwam ik erachter dat al minstens de helft van de huidige gamers vrouw is, en de gemiddelde leeftijd van de gamers is nu 29 jaar. Terwijl de meeste mensen nog steeds denken dat gamen vooral wordt gedaan door 15-jarige puberjongens.

Mijn leraar had vooral erg veel interesse in het gamen-deel. Weken geleden gingen er vellen papier rond, waarop iedereen over elk onderwerp een vraag moest zetten: Wat willen de anderen graag leren van jouw onderwerp. Ik kreeg vooral veel vragen in de trant van: Wat vinden vrouwen nu leuk aan die gewelddadige games?

Mijn powerpoint presentatie ging vanochtend kort over de Amazonen en over Jeanne d'Arc, en daarna voor het grootste deel over gamen, en vooral het laten zien wat een vrouw daar nu leuk aan kan vinden: veel! Ik had er erg veel dia's in gezet met foto's die ik zelf in RoM gemaakt had. Iedereen, maar vooral de leraar, vond het heel interessant dat die stoere krijger die Granny heet, mijn alter ego is :-)

Als afsluiting had ik er een filmpje in gezet. Tijdens powerpoint les had ik het daarover gehad, maar iedereen vond dat het vrijwel onmogelijk is om filmpjes te downloaden van bv youtube. Laat staan dat ook nog eens werkend in je PP te krijgen... De lerares ging het afgelopen weekend haar zoons vragen. Maandagochtend vertelde ze dat zij nu wist hoe je dat doen kunt... En ik kon haar laten zien dat het mij al gelukt was :-)



Hoewel ik goed voorbereid was, vond ik het echt dood-eng om dit te doen. Alleen voor de klas te gaan staan, en de presentatie tonen en er over vertellen. Ik zag er de dag ervoor al bergen tegenop en vond dat ik me best eens ziek kon melden: ik ben de enige die nog geen enkele les heeft gemist. Dochter zei dat het heus wel goed zou gaan, en na afloop ze dan natuurlijk ook: zie je nu wel? 

Volgens de leraar was het ook prima gegaan, en hoef ik me nergens zorgen over te maken. PowerPoint vind ik heel erg leuk om te doen, maar ik hoop dat een presentatie geven voor een groep mensen vandaag de eerste en gelijk ook de laatste keer geweest is, lol!

Werkstuk en presentatie tellen allebei voor 25% voor je cijfer voor Praktijkvaardigheden. Voor de overige 50% hebben we volgende week dinsdag schriftelijk examen (de theorie van de praktijk). Het totale cijfer horen we zoals altijd: binnen 6 weken. Het lijkt er op dat ik zowel voor werkstuk als voor presentatie wel een mooie voldoende gehaald heb, dus ik ga voor dit vak ook vast wel slagen :-)

Leraar: iedereen vindt zoiets de eerste keer heel eng, maar als je het dan vaker doet, zijn er veel mensen die het op den duur zelfs heel erg leuk gaan vinden... Die komen dan vast in het onderwijs terecht :-P

1 opmerking:

AnneRie zei

Te gek joh. Fijn dat het allemaal zo goed is gegaan. En spreken voor groepen, over wat voor onderwerp dan ook, went heel snel hoor ;-)Als je maar weet waarover je het hebt. En dat weet jij als geen ander :-)Jammer dat het nog zo lang duurt voordat je het cijfer krijgt.