maandag 5 september 2011

Dwergmispel (Cotoneaster)


Tijdens mijn werk vandaag belde dochterlief: Mama, hoe heet die ene struik die tegen jouw schutting aan groeit, en waar wij ook een stekje van hebben gekregen? Na nog wat doorvragen wist ik welke struik ze bedoelde, alleen wist ik de naam niet. Dat is apart, want over het algemeen weet ik de namen van alle planten die ik zowel binnen als buiten heb...


Waarom wil je dat weten dan? Logan heeft er een besje van opgegeten en nu vraag ik me af of dat giftig is... Bellen tijdens werk is grappig: Klanten horen het en geven gelijk commentaar. Een jonge man zei me dat hij dan melk drinken moest: Mijn zusje van 7 maanden had zoiets in haar mondje gestopt en toen moest ze melk drinken van mijn moeder. Dat klopt, vond dochterlief: Logan moest ook melk drinken toen hij laatst shampoo opgedronken had...



Een volgende klant beet een besje doormidden (ze groeien ook naast de pomp en ik had daar een takje afgebroken en op de balie gelegd). Volgens hem was het familie van de Buxus, en niet giftig, want dan smaakt het altijd erg bitter. Hij durfde het besje op te eten en zei me dat het geen kwaad kon... Ook vroeg hij hoe lang het geleden was dat dochter belde? Als zoiets giftig is gaat een klein kindje binnen een kwartier braken enz... Het was toen al wel een uur geleden dat ze belde. Ik belde haar weer op en hoorde dat Logan nu heel erg zat te genieten van een bordje patat. Nix aan de hand dus :-)

Thuisgekomen ben ik maar eens gaan googlen, en vond dat deze struik (normaal een bodembedekker maar ik leid hem met spijkertjes en draadjes langs mijn schutting omhoog), geen familie van de Buxus is, maar een Dwergmispel. Waarvan er heel veel soorten bestaan, en de besjes zijn allemaal licht giftig tot giftig voor mensen (ligt er net aan welke website je leest). Eentje zei zelfs dat je een heerlijke compote kunt maken van deze bessen...

Voor zover ik weet heeft kleinzoon er maar één besje van opgegeten, en kreeg hij daar verder geen last van. Misschien moet zijn mama hem nu maar heel goed leren dat hij niets uit de tuin, of uit het bos, enz. op mag eten. Vreemde gewoontes hebben dreumesen: Sommige groentes wil hij nu ineens niet meer eten, maar een besje van een struik in de tuin gaat er dan wel in... :S

Zijn mama is eens ruim een week lang doodziek geweest toen ze een peutertje was. De huisarts stond voor een raadsel: uit geen van de vele (bloed)onderzoeken die hij deed bleek wat haar mankeerde. Hij kwam een paar keer per dag langs en onderzocht alles, Ziekte van Pfeiffer en noem maar op. Ze was totaal van de wereld, en vrijwel niet wakker te krijgen... Na ruim een week kwam ze eindelijk weer wat bij, net toen de huisarts haar wilde laten opnemen in het ziekenhuis. Ze begon weer te eten (nadat ik haar de baas van de koelkast maakte), en ze hield er ook niets aan over, gelukkig.

Oktober 1990 (3 jaar oud) en heel erg ziek in een bedje in de woonkamer
Ongeveer een jaar later zei haar broertje eens: Dat was toen ze die vieze paddenstoel had opgegeten. Toen ik verder vroeg: Hij had als grote broer gezegd dat ze daar niet aan mocht komen. Maar natuurlijk luister je als peutermeisje niet naar je grote kleuterbroer, en doe je dan juist het tegenovergestelde! Ik heb dat toen direct doorgegeven aan de huisarts, waarmee het raadsel eindelijk werd opgelost en de dokter voortaan ook paddenstoelen zou meenemen in zijn onderzoeken als een peuter zoiets mankeert ;-)

2 opmerkingen:

Gelkinghe zei

Vlierbessen zijn ook (licht) giftig als je ze zo opeet. terwijl ze tot jam verwerkt, een uitstekend broodbeleg vormen.

Aragog zei

Of vlierbessenwijn :-)