donderdag 27 januari 2011

Olijven en Kippensoep

Ome Henk en tante Siet hebben al een week de griep, ondanks hun jaarlijkse griepprik. Ze waarschuwden me gelijk toen ik binnenkwam, maar ik ben toch gezellig gebleven. Tante Siet maakte zich vooral zorgen dat ik ons leutje ventje dan zou besmetten.

/note to self: na de griep snel weer es met dat "leutje ventje" bij ze langsgaan!
Zaterdag en zondag werk ik een halve dienst, en dan heb ik ruim 3 uur lang klanten die tegen me aan hoesten. Hoe meer kleine beetjes virus hoe meer weerstand, want ik heb maar zelden griep of verkoudheid.

Het begon allemaal vorig weekend met ome Henk. Die moest 's nachts overgeven, nadat hij die avond op visite 2 olijfjes had gegeten.  Ze (= tante Siet) dachten dat dat vast door die 2 olijven kwam. Tante Siet eet alleen wat ze kent, en tomaten zijn al veel te exotisch. Maar een dag later begon zij ook, en zij had toch echt geen olijven gehad...

Inmiddels hebben ze een kuur van de huisarts, en dronken we vanmiddag kippenbouillon, omdat ik altijd zeg dat kippensoep helpt bij griep en verkoudheid :-D

FEIT:

Van kippensoep knap je op bij verkoudheid en griep

Geen betere remedie dan een kop hete kippensoep bij winterkwalen, wordt al eeuwen beweerd. 'Serieuze' dokters die de stelling al bijna even lang afdoen als larie, kregen ongelijk.

Kippensoep of -bouillon verlicht wel degelijk de symptomen van verkoudheid en griep, en dat op twee manieren. Enerzijds maakt de soep beter komaf met neusverstopping dan om het even welke andere warme drank. Dat komt omdat een bepaald eiwit in kippenvlees het aminozuur cysteïne bevat. En dat vertoont chemisch heel veel gelijkenissen met het geneesmiddel acetylcysteïne, een zogenaamde 'slijmverdunner' die taai slijm in de luchtwegen dunner of vloeibaarder maakt, zodat je het beter kan ophoesten. 


Daarnaast onderdrukt kippensoep de werking van ontstoken witte bloedcellen die je aan het hoesten brengen. Soep uit blik werkt prima, concludeerde een groep Amerikaanse wetenschappers onlangs na jarenlange studies en experimenten, maar zelfgemaakte kippenbouillon is nog beter.

1 opmerking:

AnneRie zei

Helemaal waar. Toen ik ontzettend ziek zat te zijn na een ziekenhuisopname kwam mijn vriendin met een pannetje zelfgebrouwen kippensoep en ik voelde me toen het na twee dagen leeg was een stuk beter.